SANCTIUNILE PENTRU NEINDEPLINIREA CONDITIILOR PRIVIND DETASAREA TRANSNATIONALA. CE RISCA ANGAJATORII

Guvernul a aprobat Normele metodologice privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale pe teritoriul Romaniei, asigurand astfel implementarea corespunzatoare a reglementarilor europene in domeniu, transpuse prin Legea nr. 16/2017, dupa cum se transmite intr-un comunicat de presa.
Actul normativ detaliaza elementele caracteristice unei detasari transnationale de care Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, vor tine cont pentru a stabili daca o intreprindere exercita efectiv activitati semnificative, altele decat cele interne de gestionare si/sau administrative, in statul membru de stabilire, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, sau daca un salariat este detasat temporar pe teritoriul Romaniei.
Aceste elemente sunt luate in considerare de catre inspectoratele teritoriale de munca si in cadrul controalelor efectuate la intreprinderile stabilite in Romania care detaseaza salariati in cadrul prestarii de servicii transnationale.
Normele metodologice aprobate de Guvern stabilesc, totodata, sanctiunile aplicate de catre inspectorii de munca in cazul in care constata neindeplinirea conditiilor privind detasarea transnationala. Pentru faptele definite drept contraventii de catre Legea 16/2017, legate indeosebi de netransmiterea declaratiei in limba romana privind detasarea salariatilor proprii, nerespectarea obligatiilor de a pune la dispozitia inspectorilor de munca documentele solicitate si nerespectarea obligatiei de a desemna o persoana care sa asigure legatura cu autoritatile competente nationale, normele metodologice prevad amenzi cuprinse intre 5.000 si 9.000 de lei.
De asemenea, este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 5.000 de lei transmiterea de date incomplete sau eronate in declaratia in limba romana privind detasarea transnationala a salariatilor proprii, pe care intreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru sau al Confederatiei Elvetiene au obligatia sa o transmita.
Daca aspectele constatate nu sunt de competenta Inspectiei Muncii, inspectoratele teritoriale de munca informeaza autoritatile competente.
Daca in cadrul cooperarii administrative sunt solicitate informatii din domeniul de competenta al altor institutii publice din Romania, Inspectia Muncii solicita acestor institutii punerea la dispozitie a informatiilor necesare, pentru a fi comunicate autoritatii solicitante.
Inspectia Muncii poate furniza, ca urmare a primirii unei cereri motivate de informatii din alte state membre, prin intermediul sistemului de informare a pietei interne (IMI), informatiile si/sau documentele solicitate referitoare la salariatii detasati de pe teritoriul Romaniei, persoanele juridice inregistrate pe teritoriul Romaniei, agentii de munca temporara autorizati pe teritoriul Romaniei, statele de plata a drepturilor salariale ale salariatilor detasati si dovezile aferente de plata, foile colective de prezenta si contractele individuale de munca.
Inspectia Muncii, in calitate de autoritate solicitata, primeste prin intermediul sistemului IMI decizia prin care a fost aplicata o sanctiune financiara administrativa unei intreprinderi stabilite in Romania. Normele metodologice aprobate de Guvern detaliaza pentru fiecare situatie in parte procedura si termenele de comunicare a deciziilor prin care este impusa o sanctiune financiara administrativa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *