Arhive lunare: martie 2021

Noile reguli privind oprirea raspandirii SARS-CoV-2

Mai multi membri ai Guvernului Romaniei au anuntat noile reguli privind oprirea raspandirii SARS-CoV-2. Iata ce trebuie sa avem, pe scurt, in vedere de acum incolo.

In primul rand, in localitatile unde rata infectarilor este de peste 4/1000 nu avem voie sa iesim nemotivat din case de vineri pana duminica incepand cu ora 20 si pana la ora 5. Daca trebuie sa plecati undeva in acest interval, aveti nevoie de declaratia pe propria raspundere.

Tot in localitatile unde rata infectarilor este de peste 4/1000 magazinele si alti operatori economici vor inchide la 18. De la ora 18 pana la ora 20 nu va fi nevoie de declaratie pe propria raspundere, intrucat sunt doua ore lasate pentru ca fiecare sa poata ajunge la domiciliu. Numai salile de fitness sau sport vor fi inchise in localitatile unde avem un indice de peste 4/1000.

In al doilea rand, in localitatile unde rata de infectare este de peste 7,5/1000 nu se va putea iesi dupa ora 20 din casa toata saptamana.

WWW.PROTECTIAMUNCII-PSI-ISCIR.RO

In al treilea rand, starea de alerta va fi prelungita pe 14 aprilie, dar credinciosii de rit ortodox si catolic vor putea participa la slujba de Pasti fara restrictii in intervalul orar 20 – 2.

In al patrulea rand, Marea Britanie nu mai este pe lista galbena. Nu se va mai aplica masura carantinarii la sosirea din regat in Romania.

Finalmente, se va reveni la normalul prevazut de starea de alerta imediat ce incidenta cazurilor scade la 3/1000

Cum previi eventualele accidente în munca de acasă și cum menții sănătatea mintală a angajaților!

WWW.PROTECTIAMUNCII-PSI-ISCIR.RO

Principala dificultate în ceea ce privește munca de acasă este delimitarea spațiului personal de cel de lucru, motiv pentru care este nevoie de proceduri clare încă de la început pe care angajatorul trebuie să le comunice salariaților. Riscul cel mai mare în această perioadă pentru angajator este răspunderea pentru eventualele accidente survenite în timpul programului de lucru.„Inițial, a fost dificil pentru multe companii să se adapteze și să poată gestiona eficient un număr mare de angajați aflați în telemuncă (…) principalul risc nu este cel de accidentare, ci cel de dezvoltare a unei afecțiuni dorso-lombare.Măsura identificată de specialistul SSM este informarea și monitorizarea posturii de lucru la birou, iar compania care o implementează va reuși să diminueze sindromul de epuizare la angajați și să crească productivitatea în timp”.

Anterior declanșării pandemiei de COVID-19, în fiecare an se pierdeau peste 200 de milioane de zile de muncă din motive de sănătate mintală. În realitate,aproape 60% dintre angajați nu au vorbit cu nimeni la job despre starea lor de sănătate mintală, subiectul fiind considerat deseori tabu în societate, arată datele unui studiu publicat de Harvard Business Review.

Pandemia a schimbat regulile jocului și a permis o mai mare deschidere cu privire la asigurarea siguranței nu doar de ordin fizic, ci și psihic. Acum, la un an de la declanșarea crizei sanitare, un nou concept apare tot mai des în activitatea companiilor și în relația angajatorilor cu angajații: cel de sănătate mintală.

Conceptul de mental healt depășește granițele de până acum (când era considerat strict o problema de sănătate individuală) și devine un aspect care preocupă tot mai mult organizațiile și pentru care specialiștii în sănătate și securitatea în muncă urmăresc să implementeze programe preventive.Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a transmis un apel către toate statele lumii să-și mărească investițiile acordate pentru serviciile de sănătate mintală pentru ca fiecare angajat să poată să facă față stresului, în special celui generat de pandemie, și să poată fi productiv la locul de muncă.

„O altă provocare a acestei perioade, pe lângă riscul apariției unor afecțiuni ale coloanei dorso-lombare cauzate de poziția defectuoasă de lucru sau de lipsa unor condiții adecvate de muncă la domiciliu, o constituie sănătatea mentală a angajaților. Telemunca și restrângerea socializării au un impact puternic asupra oamenilor, iar efectele vor continua să se vadă în timp. În plus, ștergerea granițelor între spațiul de lucru și cel de relaxare și între rolul de angajat și cel de partener și/sau părinte a agravat presiunea resimțită în această perioadă. Decuplarea care se realiza prin deplasarea de la domiciliu către locul de munca și invers a dispărut, intrarea în roluri se face instant, uneori chiar se suprapun, ceea ce conduce la o stare accentuată de stres”.

Perioada pe care o traversăm a fost marcată de foarte multe incertitudini la nivelul pieței muncii și nu numai. În ceea ce privește munca de acasă, angajatorii au devenit mai conștienți de starea de bine a propriilor angajaților, chiar și în ciuda faptului că în România, lipsa educației în sfera sănătății mintale este larg răspândită.

„Prin prisma clienților noștri, am constatat o creștere a interesului pe care atât angajații, cât și companiile îl acordă stării de well-being, înțelegând influența acesteia asupra productivității individuale sau la nivel de organizație. Astfel, începând cu 2020, a crescut foarte mult numărul de solicitări pentru terapie psihologică, oamenii depășindu-și barierele de recunoaștere și acceptare a disfuncțiilor la nivel psiho-emoțional”.

ing.Mihai Nicolae expert SSM