Schimbari legislative privind obtinerea autorizatiei de mediu

Au fost stabilite perioadele pentru solicitarea vizei anuale a autorizației de mediu și autorizației integrate de mediu.

Acestea au devenit oficiale prin publicarea în Monitorul Ofcial al ordinului nr 324/2019 al Ministerului Mediului pentru modificarea și completarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizației de mediu și autorizației integrate de mediu. Documentul a intrat în vigoare de la 12 aprilie 2019. Astfel, pentru autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu cu data de emitere până la data de 31 august, titularii solicită viza anuală începând cu anul 2020. Pentru autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu cu data de emitere după data de 1 septembrie, titularii solicită viza anuală începând cu anul 2019. Aceste date sunt valabile în cazul în care titularul va solicita obținerea vizei, în fiecare an, cu minimum 60 de zile înainte de ziua și luna în care a fost emisă autorizația de mediu sau autorizația integrată de mediu. Cât despre autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu care au obținut viza anuală la data emiterii prezentului ordin, acestora nu li se aplică prevederile de mai sus. Pentru autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu care nu au obținut viza anuală se aplică prevederile art. 17 alin. (3) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Ce trebuie sa stim despre concediul medical luat in timpul activitatii profesionale !

Concediile medicale sunt reglementate prin Ordonanta de Urgenta 158/2005, aflata in vigoare de la 1 ianuarie 2006. La finalul lui 2017 si, din nou, la inceputul lui 2018, au fost insa introduse modificari importante referitoare la stagiul minim de cotizare, bazele de calcul pentru contributiile sociale si asigurarea facultativa pentru concedii si indemnizatii de concediu medical.

Prin Ordonanta de urgenta 99/2017, s-a stabilit un stagiu minim de cotizare, majorat de la 22 de zile, cat era anterior, pentru acordarea dreptului la concediul medical de sase luni realizate in ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acorda concediul medical. De asemenea, dreptul la concediul medical depinde de plata contributiei asiguratorii de munca.
Tot in 2017, s-au modificat si prevederile Codului fiscal, baza de calcul pentru contributia de asigurari sociale reprezentand acum 25% din indemnizatiile de concediu medical.
A fost reglementat si modul in care se calculeaza indemnizatiile de concediu medical in cazul lucrului in ture. In sfarsit, o alta modificare importanta tine de asigurarea facultativa pentru concedii si indemnizatii de concediu medical, pentru care este necesar sa se incheie un contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. In acest caz, contributia achitata lunar este de 1% din venitul lunar inscris in contractul de asigurare.
In 2018 (Ordonanta de urgenta nr. 8/2018), au fost introduse noi modificari. Astfel, pentru concediile medicale acordate de la 1 iulie 2018, stagiul solicitat de medic si de platitorul indemnizatiilor este de șase luni anterioare.
Tot de la 1 iulie 2018, contributia de asigurari sociale este de 25%, aceasta fiind retinuta din indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.

Cerinte SSM/medicale pentru a fi apt pentru lucrul la inaltime !

Conditiile minime de securitate si sanatate care trebuie respectate pentru zonele periculoase unde exista riscul caderii de la inaltime a lucratorilor sau obiectelor sunt stabilite in H.G. nr. 1.091 din 16 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca si in H.G. nr. 300 din 2 martie 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru santierele temporare sau mobile.

In ce act normativ este reglementat lucru la inaltime?
Definirea concreta a lucrului la inaltime este precizata in H.G. nr. 355 din 11 aprilie 2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor.
In Anexa 1 a respectivului act normativ sunt enumerate fisele privind serviciile medicale profilactice detaliate in functie de expunerea profesionala pe baza carora medicii de medicina muncii trebuie sa efectueze examinarile medicale pentru salariati.
In cadrul Fisei 123, sunt identificate tipurile de examene medicale la angajare, cu ocazia controlului periodic, cat si contraindicatiile pentru lucratorii care desfasoara munca la inaltime.

Cum eviti durerile de spate cand stai opt ore pe zi la birou!

Daca petreci cel putin opt ore pe zi stand la birou, cel mai probabil te-ai confruntat deja cu dureri de spate, umeri sau gat. De obicei, acestea se amelioreaza imediat ce ai o perioada mai activa, in care nu mai stai jos atat de mult timp. Postura incorecta, timpul indelungat petrecut pe scaun si rigiditatea pe care corpul o capata in acest timp pot fi daunatoare pe termen lung, cand pot cauza inclusiv curbarea coloanei vertebrale.
Medicii recomanda ca la fiecare 30 de minute sa iei o pauza de un minut in care sa iti dezmortesti articulatiile, sa iti intinzi muschii si sa îti pui sangele in miscare. Oricine a avut un job la birou stie insa ca se intampla adeseori sa uiti sa bei apa, cu atat mai mult sa te ridici pentru a-ti incalzi articulatiile. In aceste conditii, apare intrebarea: ce poti face pentru a scapa de durerile de spate? Din ferire, exista câteva metode prin care iti poti imbunatati postura la birou si poti ameliora durerile, astfel incat sa nu mai resimti acest disconfort de fiecare data cand te asezi:
Asigura-te ca scaunul tau este confortabil
Putine sunt companiile care tin cont de impactul pe care scaunele din birouri il pot avea asupra sanatatii angajatilor. De altfel, pretul si aspectul sunt, in general, principalele criterii dupa care este ales mobilierul de birou. De aceea simti adeseori nevoia sa iti intinzi picioarele sau sa le tii intr-o pozitie mai ridicata, astfel incat sa incapi cu scaunul sub birou si sa stai intr-o pozitie mai confortabila. In acest caz, un suport de picioare poate face diferenta intre o postura tensionata si una relaxata la locul de munca. Alege un suport cu pozitie ajustabila si balansare pentru stimularea circulatiei si vei simti imediat diferenta, chiar si dupa ore lungi petrecute la locul de munca.
Ajusteaza inaltimea scaunului
Atunci cand inaltimea scaunului este prea mare, vei ajunge sa te apleci asupra monitorului si tastaturii, chiar daca postura ta este una corecta in momentul in care te asezi la birou. Inaltimea scaunului tau de birou ar trebui ajustata astfel incat atunci cand stai jos sa fii la acelasi nivel cu monitorul, fara sa mai fie nevoie sa te apleci sau sa te lasi in scaun. Umerii tai ar trebui sa fie sprijiniti confortabil de spatarul scaunului si sa nu simti presiune in zona lombara din cauza pozitiei la birou. Postura incorecta este principalul motiv pentru care resimti atat de intens durerile de spate la finalul zilei, asa ca daca elimini acest factor vei simti efectele aproape imediat.
Imbunatateste-ti postura
Exercitiile fizice regulate, precum inotul, mersul pe jos sau pe bicicleta, te pot ajuta sa iti imbunatatesti postura, in timp ce exercitiile cu greutati sunt benefice pentru intarirea musculaturii spatelui. Atunci cand muschii spatelui si cei ai abdomenului sunt puternici, ei pot sustine mai usor greutatea superioara a corpului, ceea ce se va resimti si in calitatea vietii tale de zi cu zi. Poti testa inclusiv unele exercitii special concepute pentru imbunatatirea posturii la birou, astfel incat corpul tau sa se adapteze cat mai natural pozitiei de pe scaun.
Ia o pauza la fiecare ora lucrata
Poate ca nu iti permiti sa te intrerupi din munca la fiecare jumatate de ora pentru a-ti detensiona muschii si a te intinde, dar este esential ca la fiecare ora lucrata sa iei o pauza de cinci minute. In acest timp, este important sa te misti: poti merge la o plimbare sau poti face cateva exercitii usoare de intindere. Corpul tau nu este adaptat sedentarismului pe care il presupun cele opt ore de stat pe scaun, iar obiceiul de a lua aceste pauze scurte poate fi de mare ajutor, mai ales pe termen lung.
Daca durerile persista, nu se amelioreaza, ba chiar se agraveaza, este bine sa consulti si un medic specialist, pentru a depista posibile afectiuni ale coloanei sau muschilor care pot cauza aceste dureri.

Angajatele gravide pot fi concediate ca urmare a unei concedieri colective..!?

Curtea de Justitie a UE arata intr-o decizie ca angajatele gravide pot fi concediate ca urmare a unei concedieri colective.
Directiva 92/85 interzice concedierea lucratoarelor in perioada de la inceputul sarcinii pana la terminarea concediului de maternitate, cu exceptia cazurilor speciale care nu au legatura cu starea lor, admise de legislatiile si/sau practicile nationale.Astfel Curtea statueaza ca Directiva 92/85 nu se opune unei reglementari nationale care permite concedierea unei lucratoare gravide ca urmare a unei concedieri colective. Curtea aminteste mai intai ca o decizie de concediere luata pentru motive care in esenta au legatura cu starea de graviditate a lucratoarei interesate este incompatibila cu interdictia de concediere prevazuta in aceasta directiva. In schimb, o decizie de concediere luata, in perioada de la inceputul sarcinii pana la terminarea concediului de maternitate, pentru motive fara legatura cu starea de graviditate a lucratoarei nu este contrara Directivei 92/85 daca angajatorul prezinta in scris motive bine intemeiate pentru concediere, iar respectiva concediere este permisa de legislatia si/sau de practica statului membru in cauza. Rezulta ca motivele fara legatura cu persoana lucratorului, care pot fi invocate in cadrul concedierilor colective in sensul Directivei 98/59, intra in sfera cazurilor speciale care nu au legatura cu starea lucratoarelor, in sensul Directivei 92/85. Curtea declara de asemenea ca Directiva 92/85 nu se opune unei reglementari nationale care permite angajatorului sa concedieze o lucratoare gravida in cadrul unei concedieri colective fara a-i furniza alte motive decat cele care justifica aceasta concediere colectiva, in masura in care sunt indicate criteriile obiective retinute pentru a desemna lucratorii care urmeaza a fi concediati. In acest sens, cele doua directive coroborate impun doar ca angajatorul:
(i) sa prezinte in scris motivele care nu au legatura cu persoana lucratoarei gravide pentru care efectueaza concedierea colectiva (in special motive economice, tehnice sau legate de organizarea ori de productia intreprinderii) si
(ii) sa ii indice lucratoarei in cauza criteriile obiective retinute pentru desemnarea lucratorilor care urmeaza a fi concediati.

STATISTICA INSPECTIA MUNCII

Va reamintim de modificarile legii privind Sanatatea si Securitatea Muncii si nu uitati de faptul ca Inspectia Muncii a pornit o serie de controale in 2019, iar amenzile sunt uriase, de cele mai multe ori. Asa ca este foarte important sa fiti pregatiti si sa preveniti astfel de situatii.

Potrivit Comunicatelor de presa din partea Inspectiei Muncii, in ultimele luni s-au desfasurat actiuni de control in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca, din care rezulta:
– amenzi in valoare totala de 22.536.530 lei
– 4.557 de accidente de munca dintre care 310 mortale

AUTORIZAREA PERSONALULUI PENTRU LUCRU LA INSTALATIILE TEHNICE ELECTRICE

In conformitate cu Legea 319/2006 ssm si HG 1146/2006, autorizarea personalului pentru lucru la instalatiile electrice in activitatile de exploatare, intretinere si reparatii trebuie sa se realizeze, conform regulamentului pentru autorizarea electricienilor din punctul de vedere al securitatii muncii, pe baza de examen medical, psihologic si test de verificare a cunostintelor profesionale, de securitate si sanatate in munca si de acordare a primului ajutor.

„Ce inseamna „in cazul in care nu are personal competent pt infiintarea unei comisii de autorizare interna a electricienilor” sau mai bine zis ce inseamna personal competent? ”
Acesta OBLIGATIE impusa prin Hotararea de Guvern nr. 1146/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea in munca de catre lucratori a echipamentelor de munca (Anexa 1) presupune infiintarea unei comisii de autorizare interna a electricienilor.
Dosarul de autorizare interna a electricienilor trebuie sa contina urmatoarele:
Regulament de autorizare electricieni
Decizie comisie de examinare electricieni
Fisa de aptitudini (apt medical si psihologic)
Chestionare SSM (pregatire profesionala, norme de prim-ajutor si norme SSM)
Talon de autorizare SSM tinand cont de obiectivele autorizarii, comisia ar trebui sa fie formata din cel putin urmatoarele persoane:
– Cadru tehnic de specialitate electrica (inginer, subinginer sau maistru) – sef comisie
– Lucrator desemnat in domeniul securitatii si sanatatii in munca
– Un reprezentant din partea angajatorului

INCADRAREA LOCURILOR DE MUNCA IN CONDITII DEOSEBITE NU MAI ESTE POSIBILA

Va reamintim ca nu se mai pot face incadrari ale locurilor de munca in conditii deosebite. Prin HG nr 1014/2015, privind metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, perioada de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite valabile pana la data de 31 decembrie 2015 s-a prelungit pana la data de 31 decembrie 2018.

Prin OUG 89/2018 s-a stabilit ca avizele de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite, al caror termen de valabilitate este data de 31 decembrie 2018, se mentin pana la data de 1 septembrie 2021, data pana la care angajatorii au obligatia de a normaliza conditiile de munca.
Date fiind aceste circumstante se mai pot prelungi avizele prin care locurile de munca au fost incadrate in conditii deosebite in trecut, dar nu se mai pot incadra locuri de munca noi in conditii deosebite.
Pot fi prelungite avizele existente dar NU se pot obtine avize noi pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite.
Locurii de munca in conditii deosebite reprezinta locurile de munca unde gradul de expunere la factorii de risc profesional sau la conditiile specifice unor categorii de servicii publice, pe toata durata timpului normal de munca.
Acestea pot conduce in timp la imbolnaviri profesionale, la comportamente riscante in activitate, cu consecinte asupra securitatii si sanatatii in munca a asiguratilor.

53% DIN TOTALUL DECESELOR LEGATE DE LOCUL DE MUNCA SUNT CAUZATE DE CANCER!

Bolile profesionale cauzate de stres nu mai sunt o surpriza pentru nimeni, iar angajatii care mor anual din aceste motive este in crestere. Tocmai de aceea Uniunea Europeana (UE) a inceput sa ia masuri in acest sens.
Responsabil de 53 % din totalul deceselor legate de locul de munca, cancerul reprezinta principala cauza de mortalitate profesionala din Uniunea Europeana. Pentru a imbunatati protectia lucratorilor impotriva agentilor chimici cancerigeni, Comisia a prezentat deja trei runde de modificari ale Directivei privind agentii cancerigeni si mutageni (2004/37/CE) cu scopul de a limita expunerea la aceste substante. 27 de agenti chimici cancerigeni sunt acum acoperiti de directiva, dintre care 26 au fost adaugati sau actualizati in cursul mandatului Comisiei Juncker.
Parlamentul European, Consiliul si Comisia au ajuns la un acord provizoriu cu privire la cea de-a treia propunere a Comisiei de extindere a listei agentilor chimici cancerigeni recunoscuti la locul de munca. Prin acest acord, cinci agenti chimici cancerigeni suplimentari vor fi inclusi in Directiva privind agentii cancerigeni si mutageni.Prin intermediul a trei actualizari succesive ale Directivei privind agentii cancerigeni si mutageni, am facut un pas fundamental catre protejarea lucratorilor europeni de cel mai mare ucigas silentios de la locul de munca: cancerul. Acordul de astazi privind cea de-a treia propunere a Comisiei va imbunatati conditiile de munca a peste 1 milion de lucratori din UE si va preveni peste 22 000 de cazuri de boli profesionale. El va contribui la crearea de locuri de munca mai sanatoase si mai sigure, ceea ce reprezinta un principiu fundamental al Pilonului european al drepturilor sociale. Acest acord va asigura, de exemplu, o mai buna protectie a lucratorilor in sectoarele de productie a bateriilor din nichel-cadmiu, de topire a zincului si a cuprului, in laboratoare, in domeniul produselor electronice, in domeniul funerar si al imbalsamarii, precum si in sectoarele constructiilor, sanatatii, materialelor plastice si reciclarii. In acelasi timp, norme clare si simple in materie de sanatate si siguranta privind aceste cinci substante chimice vor aduce beneficii intreprinderilor de pe piata noastra interna. O atentie deosebita a fost acordata sprijinirii intreprinderilor mici si a microintreprinderilor in ceea ce priveste respectarea noilor norme.
Acordul confirma inca o data angajamentul ferm al tuturor actorilor de a respecta Pilonul european al drepturilor sociale. Doresc sa adresez multumirile mele raportorului Laura Agea si raportorilor alternativi ,in numele Parlamentului European, precum si Presedintiei romane si predecesorilor acesteia, in numele Consiliului. Acest acord ar trebui acum sa fie confirmat cu rapiditate pentru a se garanta faptul ca noile norme sunt in vigoare pentru alegerile europene din mai 2019.”
Acordul va fi transmis Comitetului Reprezentantilor Permanenti (Coreper) al Consiliului in vederea aprobarii. Odata ce reprezentantii permanenti ai statelor membre confirma acordul, acesta va fi supus unui vot final in plenul Parlamentului European.

Ce măsuri vor fi obligați să ia angajatorii in cazul hartuirii la locul de munca!

Angajatorii indiferent de domeniul în care activează și de numărul de angajați, vor fi nevoiți să facă eforturi suplimentare pentru a asigura egalitatea de șanse și de tratament, potrivit unui proiect de act normativ aflat în dezbatere publică. Regulamentele și procedurile interne vor trebui modificate, informarea și conștientizarea fenomenului de hărțuire la muncă vor trebui să fie în centrul unor politici interne noi, iar angajatorii vor trebui să se asigure că descurajează comportamentele inadecvate.