Cadrul legislativ al gestionării ambalajelor și al deșeurilor de ambalaje a cunoscut mai multe modificări în ultima perioadă, în condiţiile în care ţara noastră are un grad de colectare şi reciclare foarte scăzut, cu mult sub ţinta asumată în faţa Comisiei Europene. Concret, comercianţii sunt obligaţi să îşi administreze deşeurile pe care le generează, prin ţinerea unei evidenţe în acest sens. În plus, specialiştii contactaţi de redacţia noastră le recomandă acestora întocmirea unui dosar de mediu, mai ales în contextul în care autorităţile au început să desfăşoare controale. Nu în ultimul rând, este important să reamintim că nerespectarea dispozițiilor privind ambalajele și deșeurile de ambalaje se poate sancţiona cu amenzi de până la 25.000 de lei.
În prezent, regimul deşeurilor în România este reglementat prin Legea nr. 211/2011 şi Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, precum şi prin alte acte normative de rang inferior.
De alfel, cadrul legal al gestionării ambalajelor și al deșeurilor de ambalaje a cunoscut mai multe modificări în ultimii ani, în condiţiile în care ţara noastră este, cel puţin pentru moment, departe de a ajunge la gradul de colectare şi reciclare pe care şi l-a asumat.
Astfel, chiar dacă societăţile nu au ”ţinte” propriu-zise de reciclare/valorificare, comercianţii sunt obligaţi să administreze corespunzător deşeurile generate. Concret, managementul deşeurilor implică, înainte de toate, predarea deşeurilor generate către colectori specializaţi, în baza unor contracte de prestări de servicii şi formulare (corect completate) de încărcare-descărcare.
Fluxurile pe care trebuie organizată colectarea efectivă a deşeurilor sunt urmatoarele:
menajer;
hârtie-carton;
plastic;
sticlă;
lemn;
metal;
baterii-acumulatori;
deşeuri din echipamente electronice (mai ales cele mici: tastaturi, mouse-uri, telefoane etc);
deşeuri periculoase (tonere, surse de lumină).
În plus, există şi alte obligaţii către Fondul de Mediu, ce se concretizează în demonstrarea valorificării unui procent (diferit în funcţie de materialul de ambalare, categoria de deşeu electronic, volumele de baterii, pungi de plastic, anvelope sau ulei mineral) din greutatea articolelor respective puse pe piaţă.
Obligaţiile companiilor:este recomandat ca dosarul de mediu sa cuprinda urmatoarele:
Mai precis, dosarul de mediu trebuie să cuprindă:
decizia de numire a responsabilului cu managementul deşeurilor (sau contractul de prestări servicii, dacă această activitate este externalizată). Cu alte cuvinte, un agent economic poate opta fie pentru crearea unui post specializat pe probleme de mediu în companie (prin pregătirea unei persoane în acest sens – participarea la cursuri specializate), fie poate externaliza serviciul, situaţie în care responsabilităţile sunt transferate firmei specializate, ce trebuie să fie acreditată de Ministerul Mediului pentru a putea funcţiona;
copie de pe diploma de absolvire a cursului de specialitate de către persoană care se ocupă efectiv de gestionarea deşeurilor;
copii de pe contractele cu colectorii de deşeuri autorizaţi pentru deşeurile pe care le predă organizaţia respectivă;
planul de management al deşeurilor;
planul de prevenire a deşeurilor;
evidenţele lunare şi ultima evidenţă anuală a deşeurilor pentru anii anteriori (cu dovada depunerii la Agenţia Judeţeană de Protecţia Mediului);
proceduri interne.