Cum iti alegi serviciul de prevenire si protectie SSM !

Cum îți alegi serviciul extern de prevenire si protectie, esențial în afacerea ta !?
Întreprinzătorii români se luptă zi de zi cu birocrația și multiplele obligații legale pe care le au. Pe fiecare plan al activității lor există autorități către care trebuie să raporteze, documente și registre de completat, proceduri stricte de conceput și urmat și multe altele asemenea. Nu este de mirare că, în acest context, întreprinzătorii ajung să privească securitatea si sanatatea in munca a personalului ca fiind doar niște obligații impuse prin lege. Aceste aspecte din viața unei afaceri sunt însă mult mai mult decât atât, reprezintă două dintre cele cinci funcțiuni ale firmei definite în literatura de management și buna lor funcționare oferă întreprinzătorului posibilitatea de a fi profitabil, de a-și îndeplini obiectivele și de a crea o afacere pe termen lung, care va trece testul timpului si va putea fi transmisă din generație în generație.
În cele ce urmează vom arăta de ce activitatea de securitate si sanatate in munca este atât de importanta pentru o afacere și ce se poate face pentru a o trata corespunzător. Deoarece materialul se adresează în special întreprinderilor mici pana in 250 de angajati, pentru care este mult mai eficient să externalizeze aceste funcțiuni, materialul nostru se va concentra în mod firesc, în final, pe optimizarea deciziei de alegere a unui serviciu extern de calitate care să se ocupe de securitatea si sanatatea personalului.
De ce nu-i bine să neglijăm securitate si sanatatea in munca a personalului
1. Angajații buni sunt atrași de angajatorii preocupați de sanatatea si securitatea angajatilor. Atunci când documentele din cadrul societății, sunt complete, corecte și transparente, angajații se simt motivați să rămână pe termen lung. Simt că interesele le sunt protejate și că există perspective de dezvoltare și pentru ei, nu doar pentru patron.
2. Mai mult timp disponibil pentru a crea profit. Atunci când sanatatea si securitatea personalului nu sunt efectuate profesionist, întreprinzătorul va fi deseori solicitat să clarifice probleme în relațiile cu angajatii si institutiile de control ale statului (ITM) datorita accidentelor de munca care pot sa apara;
3. Lipsa amenzilor și a penalităților. În piața concurențială de astăzi, întreprinzătorii au nevoie de fiecare ban pentru a face față provocărilor. Nu este nimic mai trist decât să aloci bani pentru a achita cheltuielile de spitalizare ale angajatilor sau/si amenzile și penalitățile pentru greșeli care puteau fi evitate foarte ușor.
4. O activitate de securitate si sanatate in munca efectuata profesionist aduce bani afacerii. Fiecare dintre noi apelăm la sfaturile altora atunci când avem o decizie grea de luat. Dorim măcar să auzim o altă părere în afară de a noastră. În afaceri însă, aportul unui consilier bun poate chiar să aducă bani în firmă și să genereze profit.
5. Flexibilitatea afacerii depinde de sanatatea si securitatea angajatilor. Capacitatea afacerii de a se adapta la schimbările din piață depinde de modul de lucru al personalului. Adevărații profesioniști au experiență în domenii variate, activitatea lor nu este blocată dacă întreprinzătorul abordează un obiect nou de activitate. Sunt întreprinzători care încearcă multe idei de afaceri înainte de a o găsi pe cea care li se potrivește cel mai bine. În tot acest timp, ei au nevoie să aibă alături profesionisti.

Efecte ale neglijării activitatii de securitate si sanatate in munca
Iată mai jos câteva exemple de neplăceri foarte frecvente care pot apărea atunci când importanța securitatii si sanatatii personalului nu este înțeleasă corespunzător. Am ales în mod special alte exemple decât amenzile și penalitățile pentru că despre acestea se vorbește foarte des și întreprinzătorii ajung să uite că, uneori, neplăcerile pot fi chiar mai mari decât o amendă. Suma de bani care se poate pierde prin ratarea unei oportunități este uneori mai mare decât cuantumul unei amenzi.
Imposibilitatea schimbării sediului social sau profesional al unei afaceri
Imposibilitatea obținerii unui certificat de atestare fiscală necesar participării la o licitație
Conflictul în justiție cu un angajat pentru întocmirea incorectă sau incompletă a documentelor de securitate si sanatate in munca
Conflictul și pierderea unui furnizor sau client din cauza neclarității administrative interne
Fluctuația de personal și nemulțumirile în cadrul colectivului de angajați

Criterii de alegere a serviciului de prevenire si protectie
Pentru a putea distinge între mai multe oferte pe care le aveti din partea unor furnizori de servicii de securitate si sanatate in munca, este necesar să definim criteriile de comparație.
Iată mai jos criteriile pe care le considerăm importante.
1. Raportare periodică din partea prestatorului catre client a problemelor existente.Prestatorii se tem să raporteze permanent clientului, deoarece acesta poate fi reticient la masurile propuse, datorita costurilor financiare, etc, însă acest tip de gândire este foarte dăunător, deoarece la aceste probleme se va ajunge inevitabil, la un moment dat, numai că vor fi din ce în ce mai greu de rezolvat odată cu trecerea timpului.
2. Disponibilitate din partea prestatorului. Un prestator de servicii care nu răspunde la telefon este mai degrabă un sabotor al afacerii decât un ajutor. Sunt importanți, de asemenea, timpii de răspuns la solicitări.
3. Abilități de comunicare. Întreprinzătorii se pricep la obiectul lor de activitate, nu au limbajul unui specialist in domeniul securitatii si sanatatii in munca. De aceeea, este important, pentru o bună comunicare, să se aleagă un prestator care poate explica situațiile existente pe înțelesul clientului, altfel încât acesta să poată lua decizii și exercita prerogativele de conducere a afacerii.
4. Tarifare personalizată în funcție de volum și complexitate a lucrărilor. Pentru o relație de termen lung, previzibilă, este important să se definească de la început care sunt parametrii în funcție de care va varia tariful de prestări servicii. Odată agreate aceste lucruri, vor exista șanse minime de conflict între părți din acest punct de vedere.
5. Expertiză și afiliere la organisme profesionale. Este bine să se culeagă cât mai multe informații care demonstrează capacitatea profesională și nivelul de expertiză a prestatorului de servicii. Referințele din partea unor clienți existenți sunt cele mai valoroase.
6. Experiența în domeniu. Aceasta poate fi demonstrată prin numărul de ani de existență și practică, dar și prin numărul și numele clienților deja existenți în portofoliul prestatorului.
7. Disponibilitatea prestatorului de a oficializa relația prin semnarea unui contract de prestări servicii și fiscalizarea veniturilor obținute din prestarea serviciului. Contractul trebuie să conțină drepturile și obligațiile fiecărei părți, enumerate în mod echilibrat, precum și modul de soluționare a conflictelor.

Concluzii
De multe ori, întreprinzătorii aleg prestatorii de servicii în baza unui singur criteriu, în funcție de preț. Acest lucru se întâmplă tocmai pentru că nu dau importanță calității serviciilor, vad securitatea si sanatatea personalului ca fiind doar niște obligații legale care nu aduc nici un beneficiu.
Realitatea este că tocmai acești întreprinzători vor ajunge să plătească cel mai mult pentru neindeplinirea acestor funcțiuni ale firmei, fie sub formă de onorarii mai mari pentru corectarea unor erori majore, fie sub formă de amenzi și penalități pentru erori care nu se mai pot îndrepta în timp util. De aceea, prețul nu a fost inclus între cele șapte criterii mai sus enumerate. La final, după ce se identifică măcar doi prestatori care pot îndeplini criteriile de mai sus, considerăm că se poate face diferența între ofertele lor pe baza onorariilor propuse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *