Ce trebuie sa stim despre Contractul colectiv de munca (CCM)!

Orice angajator ar trebui sa fie familiarizat cu notiunea de contract colectiv de munca, acesta fiind practic o conventie incheiata intre organizatia patronala si salariat.
Prin intermediul contractului colectiv de munca se stabilesc clauze cu privire la salarizare, conditii de munca, precum si alte drepturi si obligatii. Orice angajator care refuza negocierea unui astfel de contract, poate fi aspru sanctionat, cu amenzi de pana la 10.000 lei.
Drepturi si obligatii pentru angajatori si salariati
Atunci cand se incheie contractul colectiv de munca, angajatorul trebuie sa respecte si sa acorde anumite drepturi, conform legii in vigoare. Astfel, se acorda: tichete de masa, ajutoare de boala si de deces, premii in bani, tichete de vacanta.
Acestea reprezinta drepturile prevazute la art. 47 al Legii 62/2011, Legea dialogului social. Este necesara si introducerea art.56, care se refera la organizatiile patronale care isi vor desfasura activitatea in baza regulamentelor proprii, potrivit prevederilor prezentei legi.
Dar este legala si introducerea art. 56 al Legii 62/2011 in aceste conditii si ce se petrece atunci cand angajatorul intampina dificultati financiare!?
„Este legala, insa nu este suficient de clara aceasta clauza. Astfel, conform art. 148 alin. (1) din Legea 62/2011 a dialogului social, executarea contractului colectiv de munca este obligatorie pentru parti. Alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca, neindeplinirea obligatiilor asumate prin contractul colectiv de munca atrage raspunderea partilor care se fac vinovate de aceasta.
Astfel, angajatorul are obligatia sa respecte clauzele contractului colectiv chiar daca are datorii sau inregistreaza pierdere fiscala cu exceptia situatiei in care aceste drepturi sunt prevazute in contractul colectiv de munca sub conditia ca angajatorul sa nu inregistreze pierdere sau sa nu inregistreze datorii.
Astfel, drepturile prevazute la art. 47 se vor acorda tinand seama de posibilitatile financiare ale angajatorului din luna acordarii/ din trimestrul acordarii/din anul acordarii/anterior anului acordarii etc. astfel cum angajatorul a decis conditiile acordarii acestor drepturi.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *