Serviciu extern de prevenire si protectie in domeniul securitatii si sanatatii in munca (protectia muncii), situatii de urgenta (psi) si ISCIR in Bucuresti si Ilfov !
Calitatea mediului de munca si a conditiilor de microclimat la locurile de munca din birouri trebuie sa fie o prioritate a culturii organizatorice a angajatorilor. Un microclimat confortabil este ceea ce inspira, majoritatii oamenilor, un sentiment de satisfactie fata de mediu, identificat cu termenul „calitatea mediului” sau, pur si simplu, „confort”.
Factorii microclimatici la locul de munca, cum sunt temperatura, umiditatea, iluminatul, zgomotele, imbracamintea, precum si intensitatea activitatilor fizice efectuate, pot cauza angajatilor o serie de raspunsuri biologice, variind de la o stare de bine la o stare de disconfort si chiar stres.
Microclimatul reprezinta componenta mediului fizic de munca formata din ansamblul conditiilor de temperatura, umiditate, viteza curentilor de aer si zgomotul existent la locul de munca. Un alt parametru important este calitatea aerului la locul de munca, care este proportionala cu buna ventilatie la locul de munca, cu aportul de aer proaspat care se face natural (prin ferestre deschise) sau mecanic (prin sisteme de ventilatie).
Lumina
O atentie deosebita trebuie acordata luminii din interiorul cladirilor pentru ca lucratorii sa aiba parte de un mediu de munca confortabil, de calitate si productivitate sporita.
Un exemplu de iluminare naturala potrivita poate fi evidentiat in situatia unui spatiu de munca unde lumina patrunde din lateral sau chiar prin tavan.
In plus, lucratorii trebuie sa aiba posibilitatea sa deschida, sa inchida, sa regleze sau sa fixeze ferestrele, luminatoarele si ventilatoarele in conditii de securitate. Cand sunt deschise, acestea trebuie pozitionate si fixate astfel incat sa nu constituie un pericol pentru lucratori.
Lumina adecvata la locul de munca imbunatateste capacitatea fizica si psihica a salariatilor si are efect pozitiv asupra randamentului in activitate.
Ferestrele, luminatoarele si glasvandurile trebuie sa permita evitarea luminii solare excesive la locurile de munca, in functie de natura muncii si de locul de munca.
Munca in conditii de iluminare slaba sau in situatia instalatiilor de iluminat plasate irational conduce la iritabilitate crescuta si la oboseala rapida, inducand o stare generala de deprimare si disconfort, care afecteaza in mod direct scaderea capacitatii de munca. Rata medie de iluminare pentru cladiri industriale si locuri de munca poate fi comparata cu normative speciale.
Instalatiile de iluminat din incaperile cu posturi de lucru si de pe caile de acces si de circulatie trebuie amplasate in asa fel incat sa nu existe riscul de accidentare a lucratorilor ca rezultat al tipului de iluminat montat. Trebuie avut in vedere faptul ca locurile de munca in care lucratorii sunt in mod deosebit expusi riscurilor in caz de intrerupere a iluminatului artificial trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranta/urgenta de o intensitate suficienta.
Aerul
Noile constructii realizate la cele mai inalte standarde se remarca printr-un confort sporit pentru personalul de birou, avand astfel un efect benefic asupra sanatatii si, in consecinta, creste nivelul productivitatii.
Tot mai multi angajatori responsabili iau in calcul imbunatatirea conditiilor de micriclimat la locul de munca reprezentati prin temperatura, umiditate, ventilatie sau nivel de dioxid de carbon.
Calitatea aerului la locul de munca este exprimata prin numarul de parti pe milion (ppm) de dioxid de carbon.
Un indice prea mare al concentratiei de dioxid de carbon in aer poate afecta capacitatea de concentrare, accentueaza starea de oboseala si afecteaza starea generala de sanatate cu implicatii asupra nivelului de productivitate.
Exista aparate care pot determina nivelul de dioxid de carbon intr-o incapere.
400 – 700 ppm indica un nivel potrivit pentru desfasurarea activitatii in bune conditii;
700 – 1200 ppm indica un nivel marit de dioxid de carbon care genereaza oboseala, somnolenta, scaderea capacitatii de concentrare;
> 1200 ppm se poate ajunge la pierderea capacitatii de munca.
Ventilatia locurilor de munca in spatii inchise
La locurile de munca in spatii inchise trebuie luate masuri pentru a asigura suficient aer proaspat, avandu-se in vedere metodele de lucru utilizate si cerintele fizice impuse lucratorilor.
In cazul utilizarii unui sistem de ventilare fortata, acesta trebuie sa fie mentinut in stare de functionare.
Orice avarie trebuie semnalizata de un sistem de control, daca acest lucru este necesar pentru sanatatea lucratorilor.
Daca se utilizeaza instalatii de ventilare mecanica sau de aer conditionat, acestea trebuie sa functioneze astfel incat sa nu creeze disconfort prin expunerea lucratorilor la curenti de aer.
Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat pentru sanatatea lucratorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminata fara intarziere.
Eficienta energetica
O iluminare buna si aerul proaspat si curat necesita un consum mare de energie. O solutie in acest sens o reprezinta echiparea lampilor de iluminat cu senzori care regleaza intensitatea luminii artificiale. In cazul in care nivelul de lumina ambientala este suficienta, sistemul de iluminat artificial se dezactiveaza.
De asemenea, investitia in sisteme de iluminat tip LED scade consumul de energie, deoarece este de 6 ori mai eficient decat un bec cu incandescenta si cu 40% peste un bec economic si poate reprezenta o solutie pentru a eficientiza consumul de energie intr-o incapere moderna si confortabila pentru lucratori.
De retinut!
Angajatorul are obligatia de a face determinari ale conditiilor de lucru, la toate locurile de munca/posturile de lucru.
Ca urmare a rezultatelor, angajatorul trebuie sa realizeze masuri tehnice, sanitare si organizatorice pentru imbunatatirea conditiilor de microclimat.
Angajatii care lucreaza intr-un birou sunt expusi la o serie de riscuri pentru sanatate, cum ar fi sedentarismul, efectuarea de activitati repetitive, lucrul cu calculatorul si microclimatul necorespunzator. Birouri aglomerate, inghesuite, zgomotoase, in care lipsesc ventilatia si lumina adecvata conduc la scaderea performantei lucratorilor.
Nerespectarea prevederilor legale referitoare la prevenirea prezentei peste limitele maxime admise a agentilor chimici, fizici sau biologici, precum si suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului uman constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda in cuantum de la 5.000 la 10.000 lei conform art. 39, alin. (9), lit.b, Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca.