Viitoarea aplicare a Legii prevenției va însemna, totodată, creșterea importanței unui document pe care aproape toate firmele trebuie să-l aibă în momentul de față. Este vorba, mai exact, de registrul unic de control, a cărui absență va echivala, practic, cu imposibilitatea companiilor de a scăpa la prima abatere doar cu avertisment.
Legea prevenției nu va putea fi pusă în aplicare în situația în care firma supusă unei verificări a autorităților va refuza prezentarea registrului unic de control. Acest lucru reiese din cea mai recentă formă a proiectului de act normativ ce urmează să fie adoptat de Guvern în săptămâna curentă. Subliniem că, pentru a se aplica, Proiectul legii prevenției trebuie să obțină aprobarea Executivului și a Parlamentului.
„Nu se aplică prevederile art. 4 (adică dispozițiile referitoare la sancționarea cu avertisment, nu cu amendă, a anumitor prime abateri ale firmelor – n. red.), în cazul neprezentării registrului unic de control la solicitarea organelor de control specializate”, prevede, cât se poate de clar, Proiectul legii prevenției, ce este anexat articolului de față.
De ce va fi atât de importantă, în cadrul prevenției la firme, existența registrului unic de control? Pentru că, de principiu, din acest document vor afla inspectorii de stat dacă o firmă a mai beneficiat sau nu în trecut de Legea prevenției, deși aceștia vor avea la îndemână și evidențele instituției pe care o reprezintă. În același timp, inspectorii vor fi obligați să treacă în registrul unic mențiuni referitoare la procesul-verbal de avertizare și planul de remediere, plus eventuale mențiuni la revenirea după perioada de remediere.
Principalul scop al viitoarei Legi a prevenției este educarea afaceriștilor, astfel încât aceștia să nu mai încalce atât de des legislația în vigoare. Concret, dacă o societate va săvârși una dintre cele 290 de fapte acoperite de Proiectul legii prevenției, aceasta va primi la prima abatere doar un avertisment, nu direct o amendă.
Absurditate
Totuși, trebuie semnalat că Proiectul legii prevenției stabilește, cel puțin în forma în care a ajuns săptămâna trecută pe masa Executivului, o absurditate. Așa cum am scris mai sus, Legea prevenției se va putea aplica numai dacă firmele prezintă registrul unic de control (alineatul 4 al articolului 6), însă, conform anexei aceleiași legi, prevenția se va aplica inclusiv dacă societățile nu prezintă registrul unic de control (punctul 204 al anexei nr. 1). Așadar, vorbim de două prevederi diferite care, probabil din cauza unei scăpări, stabilesc două lucruri care se bat cap în cap.
„(…) în cazul constatării săvârșirii uneia dintre contravențiile prevăzute în dispozițiile legale menționate în anexa nr. 1 la prezenta lege, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care se aplică sancțiunea avertismentului și la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situație, nu se aplică sancțiuni complementare”, scrie în inițiativa legislativă a Guvernului.
Prin urmare, o firmă avertizată va avea la dispoziție o perioadă maximă de 90 de zile calendaristice, de la data comunicării procesului-verbal, pentru a remedia problemele sesizate de inspectorii de stat. În cel mult zece zile lucrătoare de la expirarea termenului de remediere, autoritățile vor reveni în control și, dacă firma n-a rezolvat problemele, va fi amendată. Aici trebuie subliniat că „iertarea” societăților se va aplica doar o singură dată, în decurs de trei ani, pentru aceeași faptă. Cu alte cuvinte, o firmă care a scăpat cu avertisment în anul 2018 pentru o faptă anume va fi amendată direct dacă în 2019 va săvârși din nou aceeași faptă.
Toate controalele autorităților apar în registrul unic
Obligația de a avea registrul unic de control este stabilită pentru contribuabilii persoane juridice înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, autorizate potrivit legii. Așa prevede actualmente Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control.
„Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, autorizate potrivit legii, au obligația să țină registrul unic de control. Celelalte categorii de contribuabili pot ține registrul unic de control, în funcție de opțiunea acestora”, scrie în actul normativ. Practic, în registrul unic de control sunt evidențiate toate verificările desfășurate de către organele de control specializate din domeniile financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, urbanism, calitatea în construcții, protecția consumatorilor, protecția muncii, inspecția muncii, protecția împotriva incendiilor, dar și din alte domenii prevăzute de lege.
Astfel, pentru aplicarea Legii prevenției, inspectorii de stat vor trebui să verifice în registrul unic de control și în evidențele organului pe care-l reprezintă dacă o firmă a beneficiat în trecut de „iertarea” contravențiilor. Dacă va fi vorba de entități pentru care registrul unic este opțional, autoritățile vor face verificări doar în propriile evidențe.
„Agentul constatator are obligaţia să facă mențiuni în registrul unic de control cu privire la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției încheiat, precum și, după caz, cu privire la planul de remediere anexat”, prevede Proiectul legii prevenției, cu precizarea că, „în termen de maxim zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, și să completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției și, dacă este cazul, registrul unic de control, cu mențiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere dispuse”.
Contribuabilii sunt obligați să prezinte registrul unic autorităților venite în control, potrivit Legii nr. 252/2003, iar acestea din urmă trebuie să consemneze în document anumite informații. Concret, în registru trebuie completat cu prenumele și numele persoanelor împuternicite să efectueze controlul, unitatea de care aparțin, numărul legitimației de control, numărul și data delegației/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlată și temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul.
Practic, verificarea poate să înceapă doar după completarea registrului unic și după ce inspectorii se uită peste actele de control încheiate anterior privind domeniul lor de activitate. La sfârșitul unei inspecții, în registru sunt înscrise numărul și data actului de control întocmit.
Registrul unic de control trebuie achiziționat, de la direcțiile generale ale finanțelor publice, în maximum 30 de zile de la data înregistrării contribuabililor nou-înființați, în caz contrar firmele riscând o amendă de la 500 la 1.000 de lei. Dacă este vorba de neprezentarea registrului la controalele autorităților, amenda este cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei.