Importanta organizarii activitatii de SSM

In orice companie, organizatie sau firma, este obligatoriu sa existe organizata activitatea de prevenire si protectie a sanatatii si securitatii in munca, in subordinea directa a angajatorului.
Astfel, acesta persoana, denumita lucrator desemnat, va avea numai atributii de ssm, psi si cel mult mediu, si atributiuni de instruire si control a personalului angajat in vederea desfasurarii activitatii fara evenimente sau accidente nedorite.
Desigur ca exista multe activitati care nu au un caracter periodic, tocmai de aceea trebuie sa exista o buna comunicare cu personal responsabil. Totodata, angajatorul trebuie sa furnizeze informatii si documente solicitate cu ocazia controalelor inspectorilor de munca.
Orice angajator sa aiba cel putin un salariat propriu desemnat a se ocupa de activitatile enumerate anterior, dar acesta poate colabora si cu un serviciu extern pentru situatia in care personalul propriu nu are capacitatea de a solutiona toate responsabilitatile in domeniu.
Un angajator trebuie sa indeplineasca urmatoarele responsabilitati, conform art. 15 din Normele metodologice de aplicare ale Legii nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca:
1. Identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru;
2. Elaborarea, indeplinirea, monitorizarea si actualizarea planului de prevenire si protectie;
3. Elaborarea de instructiuni proprii pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii/intreprinderii, precum si ale locurilor de munca/posturilor de lucru, si difuzarea acestora in intreprindere si/sau unitate numai dupa ce au fost aprobate de catre angajator;
4. Propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;
5. Verificarea insusirii si aplicarii de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie, a instructiunilor proprii, precum si a atributiilor si responsabilitatilor ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca stabilite prin fisa postului.
Nerespectarea masurile de organizare a activitatii de ssm constituie contraventie iar cuantumul amemzii fiind cuprins intre 5.000 si 10.000 de lei.
IMPORTANT: Societatile care au sub 250 de angajati, nu sunt pbligate sa aiba in organigrama obligatoriu serviciu intern de prevenire si protectie (SIPP), iar legea le permite sa apeleze la serviciile unui un serviciu extern de prevenire si protectie (SEPP), autorizat de ITM. De altfel, este si mai convenabil, intrucat un lucrator desemnat trebuie platit pentru 8 ore/zi, cu cel putin un salariu minim pe economie plus taxele afernte, iar un serviciu extern te poate tarifa contractual cu 250-500/luna, in functie de numarul de angajati !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *