Obligatiile angajatilor care conduc autoturisme de firma !

www.protectiamuncii-psi-iscir.ro
In conformitate cu legilsatia in materie de securitate si sanatate in munca, conducerea autoturismelor de serviciu este permisa salariatilor desemnati numai in conditiile prevazute de regulamentul privind circulatia pe drumurile publice, ale regulamentului intern al organizatiei si ale instructiunilor proprii de securitate si sanatate in munca.
Iata care sunt obligatiile care ii revin salariatului organizatiei ce participa la trafic cu autoturismul de serviciu:
– sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier si sa aiba o atitudine decenta si de cooperare cu ceilalti participanti la trafic;
– sa respecte semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera;
– sa respecte regimul legal de viteza si sa adapteze viteza de deplasare in functie de conditiile de drum, astfel incat sa poata efectua orice manevra in conditii de siguranta, sa nu afecteze fluenta si siguranta circulatiei;
– sa pastreze o distanta suficienta fata de vehiculul din fata sa, pentru evitarea coliziunii;
– sa coboare pantele numai cu motorul in functiune si angrenat in trepte de viteze corespunzatoare;
– sa planifice itinerarul cursei astfel incat sa poata lua pauze de odihna dupa perioade de conducere, la intervale stabilite prin instructiunile de serviciu si in functie de conditiile de trafic, in locuri de parcare amenajate;
– sa piloteze autoturismul de serviciu astfel incat sa nu-si puna in pericol propria persoana, pe ceilalti ocupanti ai autoturismului sau pe alti participanti la trafic, sa nu puna in pericol viata sau integritatea corporala a persoanelor si sa nu aduca prejudicii proprietatii publice ori private;
– sa manevreze autoturismul de serviciu in spatii lipsite de vizibilitate, in spatii inguste sau aglomerate, numai pilotat de o persoana aflata la sol;
– sa nu transporte in autoturismul de serviciu persoane care nu sunt salariatii organizatiei, cu exceptia situatiilor dispuse de seful ierarhic sau in conditiile transportarii persoanei-victima uni accident de circulatie, ca obligatie stabilita de regulamentul circulatiei pe drumurile publice;
– sa nu lase autoturismul de serviciu cu motorul pornit sau neasigurat impotriva deplasarii accidentale;
– sa anunte de indata seful ierarhic de producerea unui accident de circulatie, indiferent de consecintele produse, in care este implicat autoturismul de serviciu al organizatiei;
– sa anunte de indata politia si sa apeleze numarul national unic pentru apeluri de urgenta 112, existent in retelele de telefonie din Romania, daca este implicat sau are cunostinta de producerea unui accident de circulatie in urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau a mai multor persoane, precum si in situatia in care in eveniment este implicat un vehicul care transporta marfuri periculoase.
La iesirea autoturismului de serviciu din locurile parcare si din incintele santierelor in drumurile publice manevra se va efectua cu fata, iar in cazul cand nu este posibil, iesirea pe drumurile publice se efectueaza numai prin pilotare;

Mare atentie la faptul ca inainte de a pleca in cursa cu autoturismul de serviciu, salariatul organizatiei va verifica:Conducerea autoturismelor de serviciu este permisa salariatilor desemnati numai in conditiile prevazute de regulamentul privind circulatia pe drumurile publice, ale regulamentului intern al organizatiei si ale instructiunilor proprii de securitate si sanatate in munca.
Salariatul organizatiei care participa la trafic cu autoturismul de serviciu este obligat:
sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier si sa aiba o atitudine decenta si de cooperare cu ceilalti participanti la trafic;
sa respecte semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera;
sa respecte regimul legal de viteza si sa adapteze viteza de deplasare in functie de conditiile de drum, astfel incat sa poata efectua orice manevra in conditii de siguranta, sa nu afecteze fluenta si siguranta circulatiei;
sa pastreze o distanta suficienta fata de vehiculul din fata sa, pentru evitarea coliziunii;
sa coboare pantele numai cu motorul in functiune si angrenat in trepte de viteze corespunzatoare;
sa planifice itinerarul cursei astfel incat sa poata lua pauze de odihna dupa perioade de conducere, la intervale stabilite prin instructiunile de serviciu si in functie de conditiile de trafic, in locuri de parcare amenajate;
sa piloteze autoturismul de serviciu astfel incat sa nu-si puna in pericol propria persoana, pe ceilalti ocupanti ai autoturismului sau pe alti participanti la trafic, sa nu puna in pericol viata sau integritatea corporala a persoanelor si sa nu aduca prejudicii proprietatii publice ori private;
sa manevreze autoturismul de serviciu in spatii lipsite de vizibilitate, in spatii inguste sau aglomerate, numai pilotat de o persoana aflata la sol;
sa nu transporte in autoturismul de serviciu persoane care nu sunt salariatii organizatiei, cu exceptia situatiilor dispuse de seful ierarhic sau in conditiile transportarii persoanei-victima uni accident de circulatie, ca obligatie stabilita de regulamentul circulatiei pe drumurile publice;
sa nu lase autoturismul de serviciu cu motorul pornit sau neasigurat impotriva deplasarii accidentale;
sa anunte de indata seful ierarhic de producerea unui accident de circulatie, indiferent de consecintele produse, in care este implicat autoturismul de serviciu al organizatiei;
sa anunte de indata politia si sa apeleze numarul national unic pentru apeluri de urgenta 112, existent in retelele de telefonie din Romania, daca este implicat sau are cunostinta de producerea unui accident de circulatie in urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau a mai multor persoane, precum si in situatia in care in eveniment este implicat un vehicul care transporta marfuri periculoase.
La iesirea autoturismului de serviciu din locurile parcare si din incintele santierelor in drumurile publice manevra se va efectua cu fata, iar in cazul cand nu este posibil, iesirea pe drumurile publice se efectueaza numai prin pilotare;
Inainte de plecare in cursa cu autoturismul de serviciu, salariatul organizatiei va verifica:
– starea geamurilor, a usilor, buna lor inchidere si functionare
– starea parasolarului de protectie montat deasupra parbrizului
– existenta oglinzilor retrovizoare, starea lor de functionare si reglare
– pozitia scaunului care sa-i permita accesul in bune conditii la sistemele de comanda ale autoturismului, care sa-i asigure o vizibilitate optima
– starea de functionare a centurilor de siguranta
– starea de functionare a instalatiei de iluminare si de semnalizare
– starea de functionare a instalatiei de franare de serviciu / de parcare

SE INTERZICE:
plecarea in cursa a autoturismelor de serviciu ale organizatiei care prezinta o stare tehnica si estetica necorespunzatoare
plecarea in cursa a autoturismului de serviciu daca acesta nu este dotat cu trusa medicala de prim ajutor, triunghi reflectorizant si stingator de incendiu, omologate si in perioada de valabilitate
utilizarea autoturismului de serviciu, daca :
in situatia in care termenul de valabilitate al inspectiei tehnice periodice a expirat
daca este neasigurat pentru raspundere civila pentru caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie
daca autoturismul de serviciu nu are montate placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare atribuite de autoritatea competenta
daca acestea nu sunt conforme cu standardele in vigoare, precum si in cazul in care certificatul de inmatriculare sau de inregistrare este retinut, iar dovada inlocuitoare a acestuia este eliberata fara drept de circulatie sau termenul de valabilitate a expirat
ca pe timpul deplasarii cu autoturismul de serviciu, salariatul organizatiei, ceilalti ocupanti ai acestuia, inclusiv personal extern transportat din dispozitia sefului ierarhic, sa nu poarte centura de siguranta
pe timpul deplasarii cu autoturismul de serviciu, conducatorul auto sa foloseasca telefonul mobil, cu exceptia celor prevazute cu dispozitive tip «maini libere»
plecarea in cursa daca indicatoarele de bord semnalizeaza ca anumite sisteme ale autoturismului de serviciu nu functioneaza (autoturismul de serviciu va fi imediat oprit din circulatie)

ALTE OBLIGATII LEGALE
Salariatul organizatiei are obligatia:
sa utilizeze, in conditiile prevazute de regulamentul circulatiei pe drumurile publice, mijloacele de avertizare sonora si luminoasa aflate in dotarea autoturismului si omologate, mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei
sa foloseasca si in timpul zilei luminile de intalnire in conditiile in care circula pe autostrazi, pe drumurile expres si pe cele nationale europene (E)
sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca poate executa o manevra de schimbare a directiei de mers fara sa perturbe circulatia sau fara sa puna in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic, o manevra de iesire dintr-un rand de vehicule stationate sau o manevra de intrare intr-un asemenea rand, o manevra de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stanga sau cand urmeaza sa efectueze o intoarcere ori sa mearga cu spatele
sa mentina pe intreaga durata a manevrei semnalizarea schimbarii directiei de mers
sa circule cu viteza redusa pana la limita evitarii oricarui pericol sau sa opreasca pe partea dreapta, cat mai aproape de marginea drumului sau bordura trotuarului, in sensul de deplasare si sa semnalizeze corespunzator, pe timp de ceata, ploaie torentiala, de ninsoare abundenta, de viscol sau in alte conditii atmosferice care determina reducerea vizibilitatii
sa dea semnale sonore si sa raspunda prin aceleasi semnale la avertizarile altor autovehicule care se apropie pe timp de ceata, in mers si in stationare; autoturismul de serviciu al organizatiei va fi iluminat si in timpul zilei
sa opreasca pe partea dreapta, pentru a se face loc autovehiculelor destinate deszapezirii drumurilor
pe timp de iarna, autoturismul de serviciu va fi dotat, in plus, cu lopata plianta, materiale antiderapante (nisip), cauciucuri de iarna sau lanturi antiderapante

ATENTIE!
Se interzice pe timpul utilizarii autoturismului de serviciu al organizatiei consumul bauturilor alcoolice, consumul de produse sau substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora

METODA DE CONDUCERE PREVENTIVA
Metoda este creata pentru a asigura siguranta tuturor celor de pe sosea. Aceasta metoda implica atentia pentru a putea preveni orice pericol neasteptat.
Pericolele neasteptate includ intersectii, pietoni, animale, vehicule si constructii. Scopul este sa pastrati in permanenta un spatiu liber in jurul vehiculului.

Urmatoarele elemente constituie metoda de conducere preventiva:
1. Cercetati
Cautati in permanenta potentiale pericole in fata, in spate si in parti.
2. Identificati-le
Apreciati un potential pericol, de exemplu aflat in miscare sau oprit.
3. Preveniti
Apreciati posibilele avarii ce pot fi cauzate de pericolul respectiv.
4. Decideti
Alegeti reactia care va garanta siguranta tuturor.

Pentru a putea reactiona trebuie sa tineti cont de urmatoarele proceduri:
1. Oglinzi
Trebuie sa va uitati in oglinda retrovizoare si in oglinzile laterale inainte de a semnaliza intentia.
2. Unghiul mort
Uitati-va peste umar si asigurati-va ca nu este niciun vehicul ascuns in unghiul mort.
3. Semnalizare
Folositi semnalizatoarele sau stopurile de frana pentru a semnaliza schimbarea directiei sau reducerea vitezei.
4. Verificare
Verificati daca drumul este liber in spate si in parti.
5. Frana
Folositi frana pentru a reduce viteza daca este necesar.
6. Vitezele
Schimbati vitezele daca este necesar.
7. Unghiul mort
Verificati din nou unghiul mort inainte de a va misca in dreapta sau in stanga.
8. Virati
Daca este nepericulos, miscati-va in directia semnalizata.
9. Viteza
Accelerati daca este necesar.
10. Semnalizatoare
Opriti semnalizarea cand ati incheiat manevra.

CIRCULATIA PE AUTOSTRADA
Fiti constienti de faptul ca pe autostrada se circula cu viteza mai mare decat pe alte strazi. Modificati-va reactiile corespunzator
Luati toate masurile de precautie pentru a reduce riscul unei avarii
Nu aveti voie sa opriti pe autostrada decat la semnalul unui politist sau daca vi se permite acest lucru printr-un semn de circulatie, sau dintr-un motiv pe care nu il puteti controla
Pastrati o distanta corespunzatoare fata de cel din fata si adaptati-va la limita de viteza
Mergeti cat mai pe dreapta si depasiti pe stanga
In cazul unei avarii: mutati vehiculul pe partea dreapta a strazii, porniti avariile si pozitiile. Daca este intuneric deschideti capota; daca aveti la dispozitie telefon sunati la urgente pentru a primi ajutor si asteptati langa masina pana cand vine cineva; tineti pasagerii in afara drumului

SECURITATEA VEHICULULUI
Pe timp de noapte parcati in locuri bine luminate.
Evitati zonele izolate.
Incuiati intotdeauna vehiculul.
Fixati o alarma sau un anti-furt.
Atunci cand parcati, lasati loc intre masina din fata si a dumneavoastra pentru a-i permite sa se miste daca este necesar. Lasati vehiculul in viteza.

VIZIBILITATE REDUSA
Nu purtati ochelari de soare sau lentile colorate pe timp de noapte.
In caz de ceata schimbati pe faza scurta. Folositi farurile pentru ceata.
Intotdeauna reduceti viteza daca este ceata sau fum.
Nu va opriti in mijlocul drumului daca intrati in fum gros. Aveti grija la pietoni.

FITI UN SOFER MATUR
Conduceti preventiv!
Fiti tolerant si rabdator – alti soferi fac greseli, SI DUMNEAVOASTRA VI SE POATE INTAMPLA!
Lasati o marja de eroare – stabiliti o distanta sigura fata de cei din jur!
Uitati-va mereu in oglinzi si in unghiul mort!
Anticipati actiunile celorlalte vehicule!
Aveti grija la vehiculele care transporta copii sau animale pentru ca soferului ii poate fi distrasa atentia foarte usor!
Aveti grija la vehiculele cu incarcatura mare pentru ca vizibilitatea soferului poate fi redusa!
Feriti-va de vehicule aflate in stare proasta, pentru ca ele constituie un pericol!
Un vehicul care pare ca pluteste pe drum poate indica un sofer caruia ii este somn sau care este sub influenta drogurilor sau a alcoolului!
Fiti vigilent – asteptati-va la neasteptat!
Tineti ambele maini pe volan, cu exceptia momentelor in care trebuie sa schimbati viteza sau sa semnalizati!
Volumul radioului trebuie sa va permita sa auziti un semnal de avertizare din afara masinii!

In timp ce conduceti:

RELAXATI-VA
Nu conduceti agresiv, relaxati-va, fiti calm. Daca nu va grabiti sa ajungeti la destinatie veti fi o persoana mai calma si nu veti simti nevoia sa mergeti cu viteza sau sa treceti pe rosu.
Lumina galbena la semafor inseamna sa reduceti viteza nu sa o mariti.
Opriti intotdeauna la lumina rosie.

AVETI GRIJA LA SEMNELE DE OBOSEALA
Daca va simtiti obosit in timp ce conduceti, opriti intr-o zona de siguranta si lasati pe altcineva sa conduca.
Daca sunteti singur, opriti intr-o locatie de siguranta si dormiti putin sau iesiti din masina si plimbati-va cateva minute.
Atunci cand calatoriti mult mancati alimente usoare. Mesele copioase va pot provoca somnolenta.

CITITI ETICHETELE
Daca luati pastile de orice fel, cititi si respectati avertismentele de pe etichete. Daca pe eticheta scrie ca medicamentul respectiv provoaca somnolenta sau daca scrie sa nu conduceti – respectati ceea ce scrie si nu conduceti.

FACETI UN PLAN DIN TIMP
Lasati-va mult timp la dispozitie pentru a ajunge la destinatie si includeti urgentele sau blocajele din trafic. In zilele noastre cand lumea este ocupata, majoritatea ne grabim sa ajungem unde dorim. Lasandu-ne mult timp la dispozitie, putem fi mai relaxati la volan si, astfel, putem reduce posibilitatea de a merge cu viteza excesiva strecurandu-ne printre masini.siguranta in munca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *