In contextul impunerii unor masuri mai drastice de preventie impotriva Coronavirus, se recomanda ca firmele care au mai mult de 99 de angajati sa decaleze programul de lucru al angajatilor. Mai mult, aceasta masura devine obligatoriu pentru sectorul de stat si recomandare pentru cel privat.
In concret, programul de lucru ar putea incepe la trei ore diferite, fiind stabilite trei interval orare in care angajatii sa vina la munca: de la 8:00, o transa de la 9:00 si o alta transa de la 10:00 pentru a evita aglomeratia. Aceasta masura ar trebui sa se aplice in intervalul 12-31 martie 2020, dar nu este exclus ca perioada aceasta sa se extinda, in paralel cu prelungirea perioadei in care sunt inchise unitatile de invatamant.
La inceputul saptamanii, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale (MMPS) a ca firmele sa permita angajatilor sa lucreze de acasa si sa flexibilizeze programul de lucru, in contextul aparitiei riscului de imbolnavire cu coronavirus.
Ministerul Muncii a facut trei recomandari pentru contextul actual in care se mentine la nivel inalt riscul de contaminare cu coronavirus.
1. Stabilirea unor programe individualizate de munca, cu acordul sau la solicitarea salariatului in cauza, in conformitate cu prevederile art. 118 din Legea nr. 53/2003-Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea duratei maxime legale a timpului de munca.
2. Modificarea temporara a locului de munca la domiciliul salariatului, in conformitate cu prevederile art. 108-110 din Codul Muncii, unilateral, in conformitate cu prevederile art. 48 din acelasi act normativ, sau prin acordul partilor, cu precizarea in mod expres in decizia sau, dupa caz, in actul aditional de modificare a locului de munca, a urmatoarelor elemente: – faptul ca salariatul lucreaza de la domiciliu;- perioada in care se aplica aceasta masura;- programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;- obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizeaza. In aceasta situatie, angajatorul are obligatia de a asigura instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca. 3. Desfasurarea activitatii prin telemunca, in urma incheierii unui act aditional la contractul individual de munca, in conditiile prevazute de Legea nr. 81/ 2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, atunci cand indeplinirea atributiilor specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine salariatul presupune folosirea tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Actul aditional va contine urmatoarele:
– precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
– perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
– locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
– programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
– modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
– responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca;
– obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
– obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei – datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
– conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Ministerul Muncii transmite, de asemenea, ca in cazul in care se va institui carantina sau in caz de forta majora, contractul individual de munca se va suspenda de drept, in conformitate cu prevederile art. 50 lit.c) si f) din Codul Muncii.
Pentru institutiile publice, se recomanda utilizarea e-mailului si a teleconferintelor pentru a reduce contactele fizice si deplasarile in interes de serviciu, daca acestea nu sunt necesare in mod imperativ, precum si suspendarea programului de audiente al institutiilor publice si introducerea de masuri alternative precum solicitari prin telefon sau e-mail.
Se recomanda, totodata, reducerea timpului de asteptare in cadrul programului de lucru cu publicul, prin transmiterea, acolo unde este posibil, a solicitarilor prin email.
De asemenea, se precizeaza ca, in situatiile in care este necesara prezenta fizica a solicitantului la sediul institutiei, se va avea in vedere mentinerea distantei de cel putin 1 metru fata de celelalte persoane din incinta.