Pe o piata in continua evolutie si racordare la normele de securitate impuse de politica Uniunii Europene, in contextul diversificarii concurentei si cresterii asteptarilor clientilor, nimeni nu se mai indoieste astazi de avantajele certificarii ISO. Un certificat de calitate nu este o simpla hartie care sa se adauge birocratiei deja existente, ci reprezinta o solutie personalizata de tratament pentru companie, un set determinat de actiuni specifice in sectoarele cheie si in cele de vulnerabilitate ale intreprinderii. Certificarea ISO ia in considerare multiple dimensiuni ale activitatii companiei, de la siguranta mediului sau a alimentelor la protectia si siguranta personalului la disponibilitatea tehnica a utilajelor si instalatiilor implicate in procesul de productie. Serviciile de certificare ISO isi arata beneficiile la nivelul activitatii actuale concrete a intreprinderii, dar si la nivelul planurilor de dezvoltare care vor fi elaborate.
Evaluarea punctelor tari si a celor slabe, stabilirea unui plan de actiune, monitorizarea progreselor efectuate sunt etape de care expertii in consultanta pentru implementarea ISO trebuie sa le puna in practica prin personalul decident al companiilor. Un certificat ISO nu este numai un capital de imagine in fata clientilor, ci si posibilitatea de a evolua pe pietele internationale, de a reduce costurile de productie si de dezvoltare pe plan national.
Certificarea unui sistem de management reprezinta un proces strategic care permite organizatiilor sa obtina numeroase avantaje si beneficii in administrarea si gestionarea corecta a resurselor, dar si sa faca fata provocarilor pietei.
Printre beneficiile certificarii unui sistem de management se pot enumera:
reducerea costurilor prin imbunatatirea sistemelor si proceselor;
cresterea satisfactiei clientilor prin imbunatatirea sigurantei si calitatii produselor si servciilor furnizate;
cresterea increderii in propriul sistem de management;
realizarea de produse si servicii care indeplinesc in mod constant necesitatile si asteptarile clientilor;
acces la piete noi de desfacere prin asigurarea compatibilitatii produselor si serviciilor.
Incepand cu anul 2007 a fost aprobat standardul OHSAS 18001, care reprezinta un model nou de lucru pentru organizatiile care au dorit un control mai bun asupra riscurilor profesionale. Acesta a fost gandit pentru a completa sistemele de management al calitatii si respectiv de mediu si se bazeaza pe cerinte explicite pentru o gestionare cat mai eficienta a riscurilor profesionale si crearea unui culturi de prevenire in randul angajatilor.
Avantajele certificarii sistemului de management al sanatatii si securitatii ocupationale OHSAS 18001 sunt considerate ca fiind urmatoarele:
crearea unui sistem de munca cu riscuri scazute de accidentare si/sau imbolnavire profesionala;
realizarea unui control mai eficient asupra factorilor de risc de accidentare si/sau imbolnavire profesionala;
transparenta si eficacitatea managementului sanatatii si securitatii ocupationale prin transpunerea rezultatelor evaluarilor de risc, auditurilor, inspectiilor etc. in planuri de actiuni pentru minimizarea riscurilor de accidente;
obtinerea unor performante superioare din partea angajatilor, prin asigurarea „starii de bine” la locul de munca;
perceptia favorabila din partea furnizorilor, beneficiarilor si a societatii in ansamblu.
In al doilea trimestru al anului 2018 va fi publicat noul standard international pentru sanatate ocupationala si sisteme de management al sigurantei – ISO 45001, care va inlocui OHSAS 18001.
ISO 45001 este standardul international care specifica cerintele unui sistem de management al sanatatii si securitatii ocupationale, impreuna cu liniile directoare, ce permite unei organizatii sa-si imbunatateasca performanta in prevenirea ranirilor si a imbolnavirilor profesionale astfel oferind un loc de munca sigur si sanatos pentru angajati. ISO 45001 se va aplica tuturor organizatiilor, indiferent de marime, tip sau natura. Toate cerintele sale vor fi integrate in procesele de management ale organizatiilor. ISO 45001 permite unei organizatii sa integreze si alte aspecte de sanatate si securitate, cum ar fi bunastarea angajatilor.
Ce va fi diferit la ISO 45001 fata de standardul actual
Abordarea bazata pe riscuri folosita pentru gestionarea SSM pe care o propune ISO 45001 nu este ceva nou, nici nu intra in conflict cu abordarea de conformitate mai traditionala. Aceasta promoveaza aspectul preventiv al practicilor SSM, urmarind sa identifice activitatile si procesele care i-ar putea vatama pe lucratorii organizatiei sau pe alte persoane (vizitatori, publicul larg etc.) si sa respecte orice cerinte de conformitate prevazute de lege. Standardul nu se ocupa de produse si de modul in care ar trebui acestea utilizate sau intretinute, esential aici fiind locul de munca. Trebuie, asadar, identificate elementele de risc la locul de munca, pentru a le putea elimina sau reduce la minimum pe cele care pot duce la situatii de pericol grav.
Scopul general al noului standard ISO 45001 este acela de a actualiza noile reguli privind structura standardelor internationale de sisteme de management, la cerintele specifice ale organizatiilor de a se adapta mai rapid cerintelor pietei si clientilor. Fata de vechiul standard OHSAS 18001, ISO 45001 pune un accent mult mai mare pe rolul managementului de top si pe leadership. De asemenea, se pune un accent puternic si pe contextul larg al unei organizatii, aceasta trebuind sa priveasca dincolo de problemele imediate de sanatate si securitatea angajatilor, determinand bunastarea pe termen lung a acestora.
ISO 45001 considera ca o companie trebuie sa insiste pe aspectele de sanatate si securitate a angajatilor pe intreaga perioada de functionare, necesitand astfel o implicare mult mai accentuata la nivel de management de top.
In lumea contemporana, dominata de un ritm accelerat de viata si de inovatie, trebuie ca societatile sa dea dovada de initiativa si de anticipare, nu doar sa astepte elaborarea de reglementari sau coduri de practica, deoarece acestea s-ar putea sa apara abia dupa ce multe persoane au suferit vatamari.
Majoritatea organizatiilor sunt intreprinderi mici si mijlocii. Standardele trebuie sa poata fi aplicate si in cazul lor si in cazul organizatiilor mari si complexe, iar cei aproape 100 de experti care au elaborat ISO 45001 au tinut seama de aceasta necesitate. Abordarea simpla, bazata pe riscuri, folosita de ISO 45001 ar trebui sa fie usor de adoptat de catre IMM-uri si este coerenta cu abordarea utilizata in OHSAS 18001.
Beneficiile adoptarii noului standard ISO 45001
Implementarea si punerea in practica a noului standard permite organizatiilor de a alinia directia lor strategica cu sistemul lor de management, concentrand astfel atentia pe imbunatatirea performantelor sanatatii si securitatii la locul de munca. Rezultatele care pot fi obtinute sunt:
eliminarea si reducerea riscurilor privind sanatatea si securitatea in munca;
reducerea numarului de accidente de munca sau cazurilor de imbolnaviri la locul de munca;
reducerea numarului de concedii de boala;
demonstrarea responsabilitatii corporatiste si indeplinirea cerintelor lantului de aprovizionare;
crearea unei echipe unite prin consultarea si implicarea personalului angajat.
De retinut!
Certificarea este acordata de un organism de certificare acreditat de RENAR sau un alt stat membru UE pe baza unui audit de supraveghere. In prealabil, trebuie selectata o firma de consultanta care redacteaza documentatia aferenta, asigura instruirea personalului implicat si tine legatura cu organismul de certificare. Certificatul are termen de valabilitate de 3 ani, cu conditia auditarii anuale.
Esenta certificarii consta in ciclul P (plan) – D (do) – C (check) – A (act).
Aceasta certificare reprezinta practic atestarea bunelor practici pe care o firma, o organizatie, o institutie a statului se straduiesc sa le respecte.
In acest context, chiar daca nu este o obligatie impusa de nimeni, este o necesitate a societatii ca o firma oarecare sa obtina certificarea ISO. In acest fel, va dovedi pe viitor potentialilor clienti din tara si strainatate ca este o organizatie serioasa, care se straduieste sa isi imbunatateasca singura calitatea produselor si serviciilor pe care le ofera. De altfel, in ultima perioada o conditie de participare la licitatii e reprezentata de un anumit nivel de certificare a sistemului de management.