Serviciu extern de prevenire si protectie in domeniul securitatii si sanatatii in munca (protectia muncii), situatii de urgenta (psi) si ISCIR in Bucuresti si Ilfov !
Evaluarea riscurilor este activitatea prin care se identifica factorii de risc de accidentare si/sau imbolnavire profesionala si se determina cantitativ nivelul de risc al unui loc de munca/post de lucru.
Evaluarea riscurilor trebuie sa fie realizata intr-un mod sistematic, pe baza unei metodologii definite si logice. Este necesar ca evaluarea riscurilor dintr-o intreprindere sa fie destul de cuprinzatoare pentru a oferi solutii alternative pentru combaterea riscurilor profesionale (de preferat la sursa) si sa stabileasca ierarhizarea si prioritatea masurilor de prevenire.
Aria de acoperire si nivelul de detaliu al unei evaluari de risc trebuie sa respecte gravitatea si probabilitatea riscurilor profesionale. Pentru aceasta, trebuie sa se arate ca se iau in considerare pericolele general recunoscute dintr-o ramura industriala, dar trebuie sa se demonstreze ca s-au avut in vedere si constatarile concrete de pe teren, la un moment dat.
Pastrarea rapoartelor si fiselor legate de evaluarea de risc si a altor documente reprezinta o buna practica de securitate si sanatate, ce are ca scop analiza evolutiei si asigurarea dovezilor cu privire la starea de securitate din unitate.
Documentatia va servi unor scopuri interne, ca baza pentru instruirea periodica a lucratorilor, deoarece acestia trebuie informati cu privire la pericolele si masurile de la postul de lucru. Se recomanda folosirea documentatiei pentru realizarea listelor de verificare, ce reprezinta un instrument pentru stabilirea de proceduri de supraveghere a conditiilor de securitate si sanatate la postul de lucru.
Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmati:
– se formeaza echipa care va efectua activitatea de evaluare
– se definesc posturile de lucru si zonele de evaluare
– se realizeaza examinarea generala a posturilor de lucru
– sunt identificati factorii de risc specifici
– se analizeaza factorii de risc identificati
– se evalueaza riscurile.
Cum se finalizeaza activitatea de evaluare a riscurilor?
In urma evaluarii riscurilor pentru fiecare loc de munca/post de lucru se stabilesc masuri de prevenire si protectie, de natura tehnica, organizatorica, igienico-sanitara si de alta natura, necesare pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor.
In ce situatii trebuie revizuita evaluarea riscurilor?
Evaluarea riscurilor cu privire la SSM la nivelul intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice, trebuie revizuita, cel putin, in urmatoarele situatii:
ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca
dupa producerea unui eveniment
la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi
la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice
la executarea unor lucrari speciale.
Evaluarea riscurilor se va face pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru.
Nerespectarea de catre angajator a obligatiei de a realiza si a fi in posesia unei evaluari a riscurilor pentru securitatea si sanatatea în munca a lucratorilor constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei.